søndag 5. juni 2011

Ufokuserte treningspartnere

I uken var vi på trening med Jeanett, siden det var over en måned siden sist så hadde jeg jo trodd at vi kunne vise litt forbedring, men nei.. Nikki fokuserte på Wizzla og Jeanett 80% av tiden, folk utenfor 10%, fuglene på banen 5% og da gjenstod det ca 5 % til trening. Jeg vet ikke helt om det er banen eller selskapet som er den største forstyrrelsen, men jeg har tenkt å tilbringe mer tid på banen, jeg vurderer da å kjøre et omvendt opplegg, altså gå på banen uten å trene, og først når hun virkelig giret starter vi treningen.

Jeg har også tenkt en del på belønning, så de siste dagene har vi jobbet med ulike belønninger og belønningsplasseringer. Nå for tiden virker det til at avstandsbelønning funker best. Under stå under marsj har jeg plassert den bak oss, og igår ble det stadig flere flotte bråstopper. Jeg har også plassert en skål med litt leverpostei noen meter foran henne under enkeltdekken. Dette også funket bra, og igår lå hun i 1,5 min uten tegn til rastløshet, det er ny rekord for Nikki:)

Vi har stort sett trent innendørs de siste dagene, bortsett fra fri ved fot som vi har trent på tur med stort hell. Jeg var derfor spent da vi skulle ut å ta en skikkelig treningsøkt på banen bak huset. Det ble for så vidt et nederlag.. Men her tror jeg at jeg og Andreas må ta store deler av skylden. Han skulle være med som fotograf/assistent, men han var like ufokusert som Nikki ofte er, og jeg ble lettere irritert da han plutselig vaste inn på appellbanen for å ta et nærbilde under liggen og da han begynte å sjekke ut bråkete spill på den nye telefonen, dette var jo spennende for Nikki. Nikki snappet opp min irritasjon med en gang og begynte å dempe meg, klødde seg bak øret under holdter, hang etter under fri ved foten o.l... Dette hjalp ikke akkurat på frustrasjonen min (selvransakelsen kom først etter treningsøkten), og på slutten av økten var både jeg og Nikki i kok, jeg gneldret og hun gjødde på forbipasserende. Vi fikk heldigvis avsluttet med en perfekt ligg under marsj etterfulgt av en flott lekeøkt.

Det som funket i dag:

  • Avstandsbelønning med leverpostei smurt i en liten skål funket bra på liggen, mindre bra på øvelsen stå under marsj som hun ikke har generalisert like bra til nye miljøer
  • Nikki lå fint hver gang jeg gikk bak henne, og satte seg ikke opp før hun fikk signalet!!:) Fremgang!
  • Innkalling fra sitt: her har jeg tidligere bare trent fart, og da med frisignalet ok, dette har vi terpet slik at hun skal ignorere om jeg roper andre ord. Hun har derfor ikke villet komme når jeg roper "på plass". Nå har jeg begynt å rope "ok, på plass", tanken er å fade ut ok etterhvert. dette funket kjempebra idag, hun kom i stor fart selv om dette innebar å komme til min venstre side:)


Avstandsbelønning er supert!





Nikki venter tålmodig på..




Sitt!






Da tar vi oss en dans med leken



Gal seiersdans





Ikke kjekt å gi fra seg leken igjen, jeg så ut til å bli litt overveldet;)




Det som ikke funket i dag:
  • Det funker ikke med en irritert eier og en distre eier.. Skjerpings eiere!
  • Nikki har plustelig glemt "på plass", idag var det kun et par ganger hun gjorde det på første kommando, det går bedre under marsj, men ved starten av øvelser var hun helt fjern idag. Altså mer terping på den kommandoen


Fri ved foten/rusletur.... hoff... det kom seg dog litt når jeg
begynte å belønne ved å hive leken fremover



Etter treningsøkten gikk vi en tur bort om hundeparken. Der fikk Nikki løpt ut de siste av kreftene sine og ligger nå i koma ved føttene mine:)




Nikki er fremdeles meget beistret for Bella





Bella blir inn i mellom lei av all oppmerksomheten, då må Nikki
prøve og finne andre venner



En tøff liten valp ble litt for mye selv for Nikki



Men har man en ball kan man lokke til seg stilige riesen-hanner:)



Smidig riesen på 11 år!

Mens Nikki sprang koste jeg med naboens golden, jeg syns det virker som en drøm å trene slike matvrak! Bare godbitlukten på fingrene mine var nok til å holde oppmerksomheten rettet mot meg i mange minutter! Watch and learn Nikki!

2 kommentarer:

  1. Flotte bilder! Ikke så kjekt at Nikki har vært en så lite engasjert treningspartner, i dag, men det går vel opp og ned, helt til hun er blitt så fokusert at hun går i total treningsmodus. Bare hold motet oppe! Det kommer, det er jeg sikker på :) Hun er jo blitt så mye, mye roligere enn hun var, og så mye lydigere og, uten å miste den fantastisk vinnende og artige personligheten sin. (Jeg måtte vise frem bloggen til Nikki på jobb idag - folk vet jo ikke hva en Briard er, og da må jo jeg vise øyenstenen min <3)

    SvarSlett
  2. Takk for oppmuntrende ord:) Eg vett jo at det stadig går bedre, blir bare litt skuffa dei dagane ingenting klaffe. Idag fekk hu pakken fra USA, den satte fart i na! Forhåpentligvis er dei nye lekene lika spennande når me ska på kurs på onsdag:/

    Men eg ska kje klaga, hu er jo blitt ein perfekt knehund!:) Er jo kje så lenge si hu bare trava rundt og fant på bøll når me ville sjå film;)

    SvarSlett